Logo ijsselenlekstreek.nl


CDA Krimpen a/d IJssel: 'Verplaats busstation om bereikbaarheid te vergroten'

Krimpen aan den IJssel -  De CDA-fractie van Krimpen aan den IJssel wil de bereikbaarheid van Krimpen aan den IJssel verbeteren. Hiervoor heeft zij initiatiefvoorstel ingediend met een pakket aan oplossingen om de bereikbaarheid en het openbaar vervoer te verbeteren door Busstation Krimpen te verplaatsen en de wisselstrookaansluiting te veranderen.

 
"Het busstation in Krimpen met parkeerplaats en fietsenstalling is gedateerd en al enige tijd over zijn capaciteitsgrens heen", aldus Fred Slappendel van het CDA Krimpen aan den IJssel. Het gering aantal parkeerplaatsen op het station zorgt er voor dat er veel reizigers doorrijden via de Algerabrug naar P+R Capelsebrug, dit zorgt voor een extra belasting van de Algeracorridor. "De bussen, van- en naar het busstation, zorgen voor extra oponthoud op de grote kruising van de Nieuwe Tiendweg en N210, dit belemmert een goede verkeersdoorstroming. Door omrijden en tijdverlies stoppen sinds kort een aantal lijndiensten niet meer op het busstation. In de ochtendspits werkt de wisselstrook Krimpen uit redelijk. In de avondspits wordt het verkeer op de wisselstrook tot grote frustratie behoorlijk opgehouden door de verkeerslichten."

Verplaatsing
Daarom wil het CDA Krimpen het busstation verplaatsen naar een locatie ter hoogte van Carpe Diëm/N210/ bussluis Ouverturelaan. Het voordeel van de verplaatsing is volgens de fractie dat er een grote parkeerplaats aangelegd kan worden die gemakkelijk vanaf de rotonde N210 of Ouverturelaan is te bereiken. Op deze manier wordt het interessanter voor mensen uit Krimpen en de Krimpenerwaard om vanaf deze P+R de file en parkeerproblemen op Capelsebrug te mijden. Langs de N210 ter hoogte van de fietsers tunnel worden Stop&Go halten gecreëerd zodat het (winkel) centrum van Krimpen aan den  IJssel goed bereikbaar blijft. Het voordeel van deze halte is dat alle buslijnen zonder om te rijden een stop kunnen maken op de nieuwe halte Krimpen Centrum. Dit draagt bij aan een optimaal openbaar vervoer in Krimpen aan den IJssel en is beter voor het milieu. 


Optimalisatie wisselstrook

De ruimte die vrij komt na het verplaatsen van het busstation kan volgens het CDA onder andere gebruikt worden voor een betere afhandeling van de wisselstrook en de herstructurering van het centrumgebied Oost. Deze maatregel zal vooral in de avondspits, Krimpen- in, voor een betere doorstroming zorgen. De fietsroutes worden in het plan ook beter en veiliger gemaakt en hebben minder kruisingen met het autoverkeer. 

Fred Slappendal: "Deze totale optimalisatie is in principe binnen vijf jaar te realiseren en zal uiteindelijk de bereikbaarheid en leefbaarheid vergroten en het aangezicht van het centrumgebied oost
verbeteren." 
 

Reageer als eerste
Meer berichten