Logo ijsselenlekstreek.nl


Esther Vliegenthart (links) en Veerle den Hartogh: "Ga na het lezen van het boekje ook eens met je kind naar het bos." (Foto: Thea van der Raaf)
Esther Vliegenthart (links) en Veerle den Hartogh: "Ga na het lezen van het boekje ook eens met je kind naar het bos." (Foto: Thea van der Raaf) (Foto: Thea van der Raaf)

Kindergebarenjuf maakt leesboekje

Krimpen aan den IJssel - Veerle den Hartogh uit Krimpen aan den IJssel is kindergebarenjuf. Zij leert ouders en kleine kinderen gebaren om die in te zetten bij de opvoeding. Met name kinderen met het downsyndroom, autisme of TOS (taalontwikkelingstoornis) hebben daar baat bij. Esther Vliegenthart van 'Aan de hand' schrijft boekjes, speciaal ontwikkeld voor kinderen met autisme of TOS. Samen maakten zij het boekje 'Saartje in het bos'.

Door Thea van der Raaf

Esther scheef de reeks 'Saartje', waarvan inmiddels vijf boekjes zijn verschenen. Esther: "Mijn zoon heeft TOS en autisme. Ik kon voor hem niet de juiste boekjes vinden om voor te lezen of hem zelf in te laten kijken. De kleuren waren te fel of de hoofdfiguur keek hem vanuit het boekje recht aan, wat hij als zeer onprettig ervoer. Kinderen met TOS en autisme zijn daar erg gevoelig voor. Ik besloot toen om zelf een boekje te schrijven, zodat het precies aansloot bij de beleving van mijn zoon. Het boekje is op rijm, zoals bij Nijntje, want dat is bewezen effectief. De kleuren zijn zacht en in aardetinten. Elk figuurtje is altijd maar met één oog te zien en kijkt naar boven of naar beneden.
Verder heb ik zelf moeten ontdekken wat er niet goed ging met de bestaande boekjes. Zo mag een verhaaltje geen vragen oproepen, zodat het kind in rust kan luisteren. Aan alles in het boekje is gedacht. Zoals waar Saartje woont, dat ze in bad gaat en daarna naar bed. In elk boekje gaat Saartje aan het einde van de dag naar bed, zodat het kind weet dat er niets meer gebeurt, want Saartje gaat slapen, de dag is voorbij."
"Het hoeft allemaal niet zo mooi en spectaculair", weet ook Veerle. "Kinderen zoeken naar herkenbaarheid. Maar er zijn bijvoorbeeld geen boekjes waarmee je je kind uitlegt wat er op een zorgboerderij gebeurt." Esther en Veerle kenden elkaar al en hebben eerder samengewerkt. Esther wilde een boekje maken dat beter aansloot bij kinderen met TOS en Veerle zet zich in om ouders en opvoeders enthousiast te maken voor een interactieve communicatie door taalondersteunende gebaren. Veerle: "Het is effectief gebleken dat kinderen met TOS beter leren praten en begrijpen als je gesproken taal ondersteunt met gebaren. We wilden een boekje maken waar onze beider expertise in samenkomt."
Het concept zat al voor 80 procent in de Saartje boekjes van Esther. Het werd dus een Saartje boekje van Esther waarbij de handgebaren van Veerle werden geïntegreerd. Het is een prachtig boekje geworden, met mooie tekeningen en op elke pagina het gebaar voor het kernwoord van die bladzijde. "Gezellig tijdens de koffie op de bank leren ouder en kind spelenderwijs dertien gebaren. Kinderen blijven dit boekje leuk vinden omdat er een leerproces in zit. Ze zullen steeds weer geprikkeld worden om het te pakken. Ze vinden het geweldig om al die gebaren te weten, denk maar aan het liedje 'in de maneschijn'. Je bent actief bezig met je kind. Het boekje is dan wel gemaakt voor een bepaalde doelgroep, maar het is ontzettend leuk voor alle kinderen van 0 tot 7 jaar."

dekindergebarenjuf.nl

 

Reageer als eerste
Meer berichten