Logo ijsselenlekstreek.nl


Met gemiddeld tien uur per week bouwt Pieter de Jong in ongeveer zeven maanden een project. (Foto: Thea van der Raaf)
Met gemiddeld tien uur per week bouwt Pieter de Jong in ongeveer zeven maanden een project. (Foto: Thea van der Raaf) (Foto: Thea van der Raaf)

Pieter de Jong bouwde de Algerabrug

Krimpen aan den IJssel - Hij groeide op tijdens de oorlog en had niet veel speelgoed. Net zo min als later na de oorlog. Als volwassene ging hij varen en had hij geen tijd. Eenmaal tegen zijn pensioenleeftijd vond hij het speelgoed dat zijn grote hobby werd. Pieter de Jong (84) bouwt de mooiste dingen van Meccano.

 

Door Thea van der Raaf

Meccano is sinds 1902 als speelgoed op de markt en is, zij het met ups en downs, nooit helemaal weggeweest. De Jong kwam met Meccano in aanraking tijdens een bezoek aan het streekmuseum in Krimpen. De Jong: "Twintig jaar geleden was er een expositie over Meccano in het streekmuseum. Er stonden onder andere een prachtige op afstand te bedienen kraan en een Reuzenrad van Firma Kruit uit Rotterdam. Toen ik dat zag, dacht ik: 'dat wordt mijn hobby'. Ik ging zo snel ik kon naar Rotterdam om bij Kruit materiaal te kopen. Ik wilde ook zo'n kraan maken. Natuurlijk kwam ik al snel materiaal te kort en dus ging ik weer naar Kruit. Later overleed de man en kocht ik veel voor de helft van de prijs."
Inmiddels heeft De Jong al zo'n vijftien projecten gemaakt. Hij kan foto's laten zien van de 'Hef' in Rotterdam, de dubbele basculebrug in Amsterdam, de 'London Eye' en een prachtige drijvende bok. In de bok verwerkte hij de kraan, van toen hij acht jaar oud was. Alles echt werkend met elektromotortjes. Van zijn laatste werk vonden vrienden en kennissen dat hij nu maar eens aan de buitenwereld moest laten zien wat hij gemaakt had en dus belde hij naar de IJssel- en Lekstreek. In de hobbykamer van De Jong staat op dit moment de Algerabrug, volledig nagemaakt van Meccano. De schuiven werken, net zoals het beweegbare deel van de brug. De sluizen zijn aanwezig en, al was hij dat bijna vergeten, ook de brugoverspanning ontbreekt niet. De bouw van de Algerabrug heeft een speciaal tintje, vertelt De Jong. "Volgend jaar zijn mijn vrouw en ik 60 jaar getrouwd. Wij trouwden in hetzelfde jaar als dat de Algerabrug werd geopend." Zoals bij al zijn projecten bouwt De Jong alles uit het hoofd, een bouwtekening heeft hij niet. Ook het elektrische gedeelte moet hij zelf uitvogelen met 12 volt basismotortjes uit de modelbouw. de Jong: "Soms ben ik een avond bezig en dan moet het de volgende avond toch weer anders. Het was een hele uitzoekerij om die schuiven in evenwicht te krijgen en het brugdeel precies zo te laten draaien dat ze niet klem gaan zitten. Het is een geduldwerkje hoor, om een moertje op een schroefje te draaien in een moeilijk hoekje." In de wintermaanden mag De Jong 's avonds graag een paar uurtjes hobbyen. Dus als iedereen zijn Algerabrug heeft gezien, gaat het uit elkaar en volgt het volgende project.

Reageer als eerste
Meer berichten