Logo ijsselenlekstreek.nl


In de grote hal van Gebr. Buijs wordt 38 meter van het jacht gebouwd. Op de foto: Marten Buijs. (Foto: Thea van der Raaf)
In de grote hal van Gebr. Buijs wordt 38 meter van het jacht gebouwd. Op de foto: Marten Buijs. (Foto: Thea van der Raaf) (Foto: )

Scheepsbouwer Buijs werkt aan jacht van 61 meter

Krimpen aan den IJssel - Als je de vraag krijgt of je een jacht kunt bouwen van 61 meter lang, dan zeg je natuurlijk geen nee. Maar hoe ga je dat doen in een loods van 50 meter? Bij Gebroeders Buijs Scheepsbouw hadden ze daar een unieke oplossing voor.

Door Thea van der Raaf

Dertig procent van de waarde van alle jachten wordt in Nederland gebouwd. De afgelopen 20 jaar werden die jachten bij Gebr. Buijs steeds langer, van 28 meter, twaalf jaar geleden, naar 61 meter nu. "Wij kunnen de wereld laten zien dat we daar onze hand niet voor omdraaien", zegt Marten Buijs. Marten is de jongste van de zesde generatie Buijs scheepsbouwers. Samen met zijn neven Jan, Gerrit en Cornelis is hij eigenaar van Gebroeders Buijs scheepsbouw BV aan de Stormpolderdijk. Bedovergrootvader Buijs maakte voor Van der Giessen sloepen op dezelfde plek waar het bedrijf nu, bijna 160 jaar later, nog steeds staat. Inmiddels voert Buijs als 'kleine ondernemer' opdrachten uit voor multinationals met namen die een aantal nullen waard zijn. Zoals het jacht van 61 meter, waar de loods dus te klein voor is. Je zou denken dan bouwen we toch in de open lucht, maar daar kan geen sprake van zijn legt Marten uit. "Bij de jachtbouw luistert dat allemaal erg nauw. Opdrachtgevers willen niet dat hun jacht voor iedereen zichtbaar is voordat het af is. Alles moet volledig afgedekt zijn. Maar we hebben een mooie oplossing gevonden in de samenwerking met Zwijnenburg, het grootste bedrijf in constructie- en cascobouw in Nederland en onze buurman aan de andere kant van het water. Voor dit jacht wordt het voorschip van 23 meter bij Zwijnenburg in gebouwd en de overige 38 meter hier bij ons." Vanuit de loods van Buijs kijk je zo op de loods van Zwijnenburg, waar het voorschip staat. Eenmaal klaar worden de twee delen gekoppeld in de loods van Buijs. De koppeling van de twee scheepsdelen staat genoteerd voor 22 augustus. Dat wordt een heel spektakel. Twee bokken zullen de kop van 100 ton over het water draaien en aan de overkant samenbrengen met de rest van het schip. In de loods van Buijs worden de delen verbonden. Om het uitstekende voorschip wordt een stelling met tent gebouwd, zodat er van het hele schip niets meer is te zien. "Wat is er nou mooier dan deze samenwerking", zegt Marten trots. "Ik ga gewoon even naar de overkant voor overleg. Dit is zo uniek. Nu besteden wij uit en de volgende keer komen zij weer bij ons." Het bewijst maar weer waarin een 'kleine ondernemer' groot kan zijn. Gebr. Buijs Scheepsbouw is dan met 30 werknemers niet groot te noemen, het bedrijf is wel een grote deelnemer. Zo maakt het 3D toolings voor de vliegtuigindustrie. Een techniek die in de scheepsbouw al veelvuldig wordt gebruikt. Marten: "We vormen aan de hand van houten vormmallen stalen en aluminium platen in 3D. Het 3D vervormen van platen is zeer uniek en je leert het niet op school. Je moet er gewoon talent voor hebben. Onze neef Cornelis is er in gespecialiseerd. Slechts vijf bedrijven in Nederland doen dit."

Meer berichten


Shopbox