De belangrijke steiger in Lekkerkerk, waar de schepen van de rederij aanlegden.
De belangrijke steiger in Lekkerkerk, waar de schepen van de rederij aanlegden. (Foto: )

Start van 'De reederij op de Lek'

  Historie

Lekkerkerk - Tot in de helft van de 20ste eeuw was er geen brug richting Rotterdam. Vanuit Lekkerkerk moest men met het veer in Krimpen aan de IJssel over de IJssel. Dat was een hele onderneming, want de meeste mensen moesten lopen. Van het veer werd dus vooral voor handel en ziekenbezoek gebruik gemaakt. Toen werd er openbaar vervoer over water bedacht. En dat betekende grotendeels de opheffing van het isolement van de dorpen langs de rivier.
Op 10 augustus 1857 startte 'De reederij op de Lek'. De dienst ving aan met de raderstoomboot 'Schoonhoven'. In het begin liep het niet zo goed: de eerste week was er al een aanvaring. Daarna ging langzaam alles beter en na enkele jaren ging het zo goed dat men een aantal schepen moest kopen om uit te breiden. Van 1857 tot 1948 voer de rederij met haar schepen van Schoonhoven en vanaf 1866 van Culemborg naar Rotterdam. Er waren toen 6 stoomboten, die genummerd waren van 1 t/m 6. In de Lekkerkerkse oudheidkamer hebben wij een kleine replica van de 6 staan, de enige boot die bewaard is gebleven.
De gezellige tocht duurde 2 uur en een kwartier. En er werden veel plaatsen aan beide zijden van de rivier aangedaan, dus moest in- en uitladen snel gebeuren. Er was een eerste klas salon met rood pluche en eigen toiletten, de meeste mensen reisden tweede klas.

lekkerkerkdoordetijd.nl

Meer berichten